Ik mocht een bijzonder mens met een roerend verhaal coachen voor de nominatiepitches voor de Lodewijk van der Grintenprijs: Guus Treuen van Marcelissen Food Processing Equipment. Toen het zijn beurt was pakte hij zijn moment – en hoe! Ik ben zó trots!
Guus’ pitch had als thema ‘Samen het licht blijven zien’. Ik hoop dat de volgende inzichten verlichten, zodat je ze kunt toepassen op jouw pitch of presentatie:
- Wie is je doelgroep en wat is je doel? Guus wilde zich als persoon en ondernemer overtuigend profileren bij het publiek.
- Een pitch is geen plat verkooppraatje, het is een verhaal. Daarom is Guus’ pitch tevens opgebouwd volgens de Monomythe (The Hero’s Journey), een beproefd storytellingprincipe.
- Voorbereiding, voorbereiding, voorbereiding. Guus heeft zich tussen de bedrijven door helemaal blauw gerepeteerd. Dus structureer, schrijf, oefen, pas aan, oefen, schaaf bij, oefen. En voor het uur-U: beschouw de omgeving waarin je presenteert, zodat je erop kunt inspelen.
- Gebruik je opkomst als rustmoment. En vertel vervolgens een verhaal. Want mensen houden van verhalen – dankzij onze evolutie. En extravert communicator of niet, een verhaal vertellen, da’s leuk.
- En als je verhaal uit is… Zet een punt. Blijf stil. En geniet van het applaus! Guus en zijn mede-genomineerden weten hoe goed dit voelt!