Ik mocht een bijzonder mens met een roerend verhaal coachen voor de nominatiepitches voor de Lodewijk van der Grintenprijs: Guus Treuen van Marcelissen Food Processing Equipment. Toen het zijn beurt was pakte hij zijn moment – en hoe! Ik ben zó trots!

Guus’ pitch had als thema ‘Samen het licht blijven zien’. Ik hoop dat de volgende inzichten verlichten, zodat je ze kunt toepassen op jouw pitch of presentatie:

  • Wie is je doelgroep en wat is je doel? Guus wilde zich als persoon en ondernemer overtuigend profileren bij het publiek.
     
  • Een pitch is geen plat verkooppraatje, het is een verhaal. Daarom is Guus’ pitch tevens opgebouwd volgens de Monomythe (The Hero’s Journey), een beproefd storytellingprincipe.
     
  • Voorbereiding, voorbereiding, voorbereiding. Guus heeft zich tussen de bedrijven door helemaal blauw gerepeteerd. Dus structureer, schrijf, oefen, pas aan, oefen, schaaf bij, oefen. En voor het uur-U: beschouw de omgeving waarin je presenteert, zodat je erop kunt inspelen.
     
  • Gebruik je opkomst als rustmoment. En vertel vervolgens een verhaal. Want mensen houden van verhalen – dankzij onze evolutie. En extravert communicator of niet, een verhaal vertellen, da’s leuk.
     
  • En als je verhaal uit is… Zet een punt. Blijf stil. En geniet van het applaus! Guus en zijn mede-genomineerden weten hoe goed dit voelt!

Share this blog

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on xing
XING
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print