Een pitch uit een vat vol verhalen

Soms mag ik een klein beetje bijdragen aan een feestje. Zo vond gisteren de presentatie plaats van de genomineerden van de Lodewijk van der Grintenprijs. En ik had de eer om 1 van de 3 genomineerden te coachen in zijn presentatiepitch. Wout van Eeuwijk hield een aanstekelijke pitch over zijn bedrijf Pure Ingredients. Een koploper in halal diepvriesproducten.

Uitdaging: een vat vol verhalen

De makkelijkheid om te werken met Wout? Hij is een vat vol verhalen. De moeilijkheid om te werken met Wout? Hij is een vat vol verhalen. Geweldig om als publiek (en coach!) naar te luisteren maar de kans ontstaat dat:

A. Er geen centrale lijn door de presentatie loopt waardoor je als publiek de draad kwijtraakt.

B. Er geen boodschap blijft hangen. En dat is wél wat je als verteller moet beseffen: je hebt je publiek altijd iets mee te geven.

C. Je hopeloos uit de tijd loopt.

Oplossing: structuur

Dus wat hebben we gedaan?

1. De centrale boodschap vastgesteld.

2. Een simpele presentatiestructuur uitgewerkt met volop ruimte voor verhalen en anekdotes.

3. Aandacht besteed aan het ‘rondbreien’ van de presentatie. Dat wil zeggen, op het einde de boel kort samenvatten, de boodschap herhalen en het onderwerp van de knallende inleiding laten terugkomen in de laatste woorden. En dat werkte (nou oké, hopeloos over de tijd). Dank Wout, het was een feestje!

Share this blog

Facebook
LinkedIn
Twitter
XING
WhatsApp
Email
Print