Hoe belangrijk een verhaal is bij verandering

Onlangs zag ik onderstaande anekdote langskomen op Facebook. En het raakte me. Ik associeer het namelijk meteen met mijn kinderen. Mijn hart kan breken of zwellen van emotie als ik de liefde van een kind voor zijn/haar geliefde popje of knuffeltje aanschouw (ik vermoed dat ik niet de enige ben). Maar dat is niet de moraal van dit verhaal. Lees maar…

Op 40-jarige leeftijd liep Franz Kafka (1883-1924), die nooit trouwde en geen kinderen had, door het park in Berlijn toen hij een meisje ontmoette dat huilde omdat ze haar favoriete pop was kwijtgeraakt. Zij en Kafka zochten tevergeefs naar de pop. Kafka zei haar dat ze hem daar de volgende dag zou ontmoeten en dat ze terug zouden komen om haar popje te zoeken. 

De volgende dag, toen ze de pop nog niet hadden gevonden, gaf Kafka het meisje een brief waarin door de pop was geschreven: “Huil alsjeblieft niet. Ik ben op reis om de wereld te zien. Ik zal je schrijven over mijn avonturen.”

Tijdens hun volgende ontmoetingen las Kafka de brieven van de pop voor, met zorgvuldig beschreven avonturen, die het meisje prachtig vond en waarover ze hele gesprekken voerden. Later kocht Kafka ergens op reis een pop en keerde terug naar Berlijn.

“Het lijkt helemaal niet op mijn pop”, zei het meisje. Kafka overhandigde haar nog een brief waarin de pop schreef: “Mijn reizen hebben mij veranderd.” Het kleine meisje omhelsde de nieuwe pop en nam deze dolgelukkig mee naar huis.

Een jaar later stierf Kafka. Vele jaren later vond het inmiddels volwassen meisje in de pop een briefje. Hierin, ondertekend door Kafka, stond geschreven: “Alles waar je van houdt zal waarschijnlijk verloren gaan, maar uiteindelijk zal de liefde op een andere manier terugkeren.”

Omarm de verandering. Het is onvermijdelijk voor groei. Samen kunnen we pijn veranderen in verwondering en liefde, maar het is aan ons om die verbinding bewust en opzettelijk tot stand te brengen.

Een prachtige metafoor over de onvermijdelijkheid én de rijkheid van verandering, de pracht en kracht van naastenliefde – én het belang van verhalen in communicatie. Want:

Identiteit is het verhaal tussen toen en nu.
Visie is het verhaal over straks.
Strategie is het verhaal tussen nu en straks.
En verandering, dat zorgt voor de avonturen in ieder verhaal.