“Ik heb mezelf nooit als een leider beschouwd. Ik concentreerde me gewoon op hard werken.”
“Ik heb mezelf nooit als een leider beschouwd. Ik concentreerde me gewoon op hard werken.”
Wat is jouw persoonlijke verhaal?
Ik heb het grootste deel van mijn carrière in de communicatie gewerkt. Ik heb communicatie gestudeerd aan Fontys Hogeschool en heb later mijn Master Business/Corporate Communications afgerond aan de Rotterdam School of Management aan de Erasmus Universiteit.
Na een aantal jaren aan de bureaukant, als Accountmanager/Communicatieadviseur bij Philips Design, ben ik overgestapt naar de zakelijke kant. Mijn rol was het verstrekken van belangrijk communicatieadvies aan senior marketing en VP’s in complexe B2B-medische domeinen voor Philips Healthcare. Maar toen hield het strategische team waarin ik zat ineens op te bestaan. Ik zag een aanbevolen baan op LinkedIn, wat me naar NXP leidde. Daar begon ik als Director Marketing Communications voor een van de Business Units, maar ook werkte ook aan branding en thought leadership-programma’s als onderdeel van het corporate team. Daarna kwam ik bij Nexperia, een spin-off van NXP en had het voorrecht om de nieuwe merkidentiteit voor de nieuwe entiteit te ontwikkelen en uit te rollen. Als Senior Director Communications heb ik sinds 2017 alle aspecten van de strategische wereldwijde communicatie van Nexperia geleid.
Als ik terugkijk, lijkt een deel van mijn loopbaantraject per ongeluk te zijn gebeurd. Maar als ik goed kijk, was er altijd een reden voor elke beweging die ik maakte.
Deel enkele van de belangrijke uitdagingen of doorbraken in je carrière die hebben geleid tot waar je nu bent
Leren en voortbouwen op je sterke punten
Terugkijkend, toen mijn kinderen klein waren, had ik nooit echt een deeltijdbaan. Ik werkte 4 dagen per week en voelde soms sociale druk, vooral van andere moeders. In Nederland lijken we nog veel ouderwetse overtuigingen over werkende vrouwen te hebben waar we vanaf moeten. Ik ben opgevoed met de overtuiging dat als je wilt presteren en iets wilt bereiken, je er moeite voor moet doen. Er bestaat niet zoiets als een ‘free lunch’.
Als jongste van vier, vonden de meeste discussies aan de eettafel boven mijn hoofd plaats. Later realiseerde ik me dat dit me in staat stelde een bepaalde vaardigheid te ontwikkelen in het identificeren van spanningen of conflicten. Ik zag de signalen van een conflict van veraf aankomen. In het begin van mijn carrière stapte ik bijvoorbeeld uit een vergadering met mijn collega en vroeg: ‘Zag je de dynamiek in de vergadering?’. Mijn collega had geen idee waar ik het over had, maar ik voelde dat ik een ander boodschap uit een vergadering haalde. Ik heb geleerd om te profiteren van mijn vaardigheid en het zelfs te benoemen.
Leren van gedrag dat je tegenhoudt
In onze interviews praten we graag over ’12 gedragingen die je tegenhouden’ – die zijn onderzocht en gepubliceerd in het boek ‘How Women Rise’ van Sally Helgesen en Marshall Goldsmith. We vroegen Petra of ze zich kon identificeren met een van deze 12 gedragingen die vrouwen ervan weerhouden vooruit te komen in hun carrière.
Ik herken een aantal gewoontes: de perfectieval, mijn baan boven mijn carrière stellen, teveel focussen op details en overcompenseren. In de overtuiging dat als ik maar hard genoeg zou werken, ik herkend zou worden. Maar ik heb me gerealiseerd dat als je vooruit wilt in je carrière, je expliciet moet zeggen wat je wilt bereiken.
Een andere uitdaging waar ik voor stond, was dat ik mezelf niet als een leider zag. Ik heb op een gegeven moment met een coach gewerkt en zij zei: ‘Je bent een directeur, een manager.’ Ik zei: ‘Zo wil ik niet zijn.’ Om de een of andere reden heb ik mezelf nooit als een leider beschouwd. Ik concentreerde me gewoon op hard werken. Naar mijn mening betekende een leider zijn dat je gemeen moest zijn. Of je moest boos worden om je zin te krijgen. Dat werd letterlijk gesuggereerd tijdens een van mijn functioneringsgesprekken. Dat werkte gewoon niet voor mij. Mijn coach heeft me laten zien hoe ik kan vertrouwen op mijn eigen leiderschapskwaliteiten.
Voorbeeld geven
De vrouwen in mijn team werken keihard. Soms is het niet eens wat ik ze heb gevraagd, maar ik zie het gebeuren. Ik beschouw mezelf niet als een leider die aan de zijlijn staat. Ik zal naast mijn team rennen als onderdeel van het team en het goede voorbeeld geven.
Als je je in een moeilijke situatie bevindt, wat is dan jouw go-to-vaardigheid?
Neem een stap terug om perspectief te krijgen. Laat je niet meeslepen in de emotie. Begrijp wat er moet gebeuren en manage de verwachtingen terwijl je handelt.
Als het moeilijk wordt, visualiseer ik mezelf in mijn abaya
Ik heb mijn eigen manier ontwikkeld om mezelf te empoweren voor een uitdagende dag. Ik kies bijvoorbeeld zorgvuldig de outfit uit die ik ga dragen waar ik me goed en krachtig in voel. En ik visualiseer de rol die ik ga spelen in een bepaalde situatie. Dan visualiseer ik de situatie als een grote gele jas die ik denkbeeldig aantrek voordat ik de deur uitga om me een boost van vertrouwen te geven. Ook iets wat mijn coach me leerde, en het werkt.
Maar ik heb ooit een totaal tegenovergestelde ervaring gehad. Ik moest voor Philips Healthcare naar Riyad in Saoedi-Arabië reizen. Hoewel ik van tevoren had gelezen dat vrouwen daar meestal niet worden erkend in een professionele rol, hebben mijn collega’s me overtuigd om toch te gaan. Dat betekende het kopen van een abaya, een loszittende zwarte jurk die ontworpen was om de rondingen van het lichaam te verbergen, en het dragen van een sjaal over mijn haar. Dat bracht me ver uit mijn comfortzone.
We ontmoetten een delegatie in een ziekenhuis. Ze schudden al mijn mannelijke collega’s de hand, maar sloegen me over alsof ik er niet eens bij was. Tijdens de presentatie was het mijn beurt om mijn aanbevelingen te presenteren. Ik moest voor een kamer van artsen en beheerders staan, in mijn vormeloze zwarte outfit. Ik dacht: ‘Het enige wat ik heb is mijn verhaal, dus ik ga me gewoon focussen op het zo goed mogelijk vertellen van mijn verhaal’. Ik vertelde het publiek waarom ik het belangrijk vond dat hun ziekenhuis nadacht over hoe ze in hun gemeenschap gezien wilden worden en hoe ze dat konden bereiken. En de stemming veranderde. Ik maakte een connectie met de mensen in de kamer. Ze kwamen daarna naar me toe en spraken met me. Het enige wat ik had waren mijn sterke punten en mijn verhaal. Toen leerde ik dat je alles om je heen kunt strippen, maar je brengt jezelf altijd de kamer binnen.
Dus als het moeilijk wordt, visualiseer ik mezelf in mijn abaya. Moelijker dan dat wordt het niet.
Welk advies zou je andere professionele vrouwen geven die willen schitteren in hun carrière?
Wees authentiek. Probeer jezelf niet te vergelijken of te concurreren met andere vrouwen. Kopieer mannelijk gedrag niet door luider of agressiever te worden in leiderschap. Wat er ook uit je mond komt, zal niet werken omdat het niet authentiek is. Het kost je meer energie dan het je oplevert.
Wees je ervan bewust dat je als vrouw diversiteit in teams brengt, en de beste teams floreren door diversiteit. Als je alleen keepers in een voetbalteam hebt, scoor je niet. Je hebt een goede variëteit nodig om het te laten werken.
Het is oké om kwetsbaar te zijn, ik denk dat veel vrouwen bang zijn dat ze te emotioneel zijn. Maar de waarheid is dat de meeste mannelijke leiders die luidruchtig en agressief kunnen zijn, ook kwetsbaar kunnen zijn. Als je met ze praat over echt basale dingen, maak je een connectie. Probeer niet te concurreren op hun niveau. Wees gewoon jezelf.
Zorg goed voor jezelf. Sneller rennen leidt niet noodzakelijk tot betere prestaties. Slaap voldoende, eet goed en zorg goed voor jezelf. Train of laat je nagels doen, wat je maar een goed gevoel geeft. Neem tijd voor jezelf. En een kleine tip, als je een belangrijke presentatie hebt, kom dan op tijd. Haast je niet. De truc is om ervoor te zorgen dat al deze elementen bij je passen. Als je niet in balans bent of weinig energie hebt, kun je niet goed presteren.
Wat voor mij nuttig was, was een techniek die ik leerde om te helpen realiseren wat mijn goede punten zijn. Elke ochtend zette ik de dingen waar ik op wilde letten in de rechterbovenhoek van mijn planner. Dan zou ik die onderwerpen de hele dag door internaliseren.