Ontspan en groei op het strand met 3 personal branding tips

Het afgelopen jaar was een jaar om nooit te vergeten, waarin velen van ons moesten nadenken over hun carrière en hun leven. Misschien heb je het gevoel dat je vastzit in je werk. Of heb je een nieuw doel gevonden om naartoe te werken. Of sta je op het punt om een nieuwe weg in te slaan, maar weet je niet zeker hoe je verder moet.

De zomervakantie biedt een natuurlijk moment van bezinning, waarbij je de tijd en ruimte hebt om jezelf weer op de rails te krijgen en te reflecteren op wat je écht wilt. Dus als je in de stemming bent voor wat carrièrebezinning deze zomer, wil ik graag enkele geweldige oefeningen geven die ik de laatste tijd ben tegengekomen in mijn personal branding-werk.

Ik hoop dat ze je nieuwe inzichten geven en op een bepaalde manier zullen stimuleren om na te denken en voelen over jezelf en waar je naartoe wilt. Laat me weten wat je ervan vindt!

 

Oefening 1: Vraag het aan het kind in jezelf 

Deze oefening komt uit de Wishcraft van Barbara Sher. Het klinkt misschien als hocuspocus, maar het is leuk en kan heel nuttig zijn. We dromen vaak van nieuwe en mooie dingen die we in onze carrière willen bereiken, in plaats van na te denken over de dingen die we vroeger hadden en we het meest missen. Het gaat als volgt.

Denk terug aan je kindertijd. Denk aan de dingen die je vroeger deed en je veel plezier gaven en veel energie. Toen je mocht doen wat je wilde, waarvoor koos je?

Probeer deze vragen te beantwoorden:

  • Wat voor soort dingen trokken je aan en fascineerden je toen je een kind was?
  • Welk zintuig — reuk, zicht, gehoor, smaak, aanraking — heb je het meest ervaren? Of heb je er allemaal evenveel van genoten? Welke zintuiglijke belevingen herinner je je het beste?
  • Wat vond je leuk om te doen (of over te dagdromen), hoe gek of onbelangrijk het nu ook lijkt? Had je geheime ambities en fantasieën waar je nooit iemand over vertelde?

Stel jezelf een paar vragen nadat je over deze dingen hebt nagedacht:

  • Heb je het gevoel dat een deel van je nog steeds houdt van de dingen waar je als kind van hield? En zo ja, wat mis je het meest?
  • Vraag jezelf vervolgens af op welke talenten of vaardigheden deze kinderdromen en passies in het heden kunnen wijzen. Wat kun je vandaag doen om opnieuw contact te maken met het kind in jezelf?  

 

Oefening 2: Wat als je nog maar 24 uur te leven had? 

Deze oefening is van een ongebruikelijke bron, de grondlegger van de beweging voor levensplanning, George Kinder. Om richting in je leven te identificeren en te verduidelijken, stelt Kinder voor om na te denken over de volgende drie hypothetische situaties:

  • Stel je voor dat je genoeg geld hebt om in je behoeften te voorzien, nu en in de toekomst. Hoe zou jij je leven leiden? Wat zou je veranderen? En wat zou je doen met het geld?
  • Stel je nu voor dat je naar de dokter gaat en zij vertelt je dat je nog 5 à 10 jaar te leven hebt. Ze zegt dat je je niet ziek zult voelen, maar je zult geen bericht krijgen van het moment van je dood. Wat zou je doen in de tijd die je nog hebt? Hoe zou het je leven veranderen?
  • Stel je tenslotte voor dat je arts je vertelt dat je nog maar 24 uur te leven hebt. Als je nog maar een dag over had, welke dromen zou je dan onvervuld laten? Wat zou je willen dat je bereikt had? Wat zou je willen dat je had gedaan of was geworden? Wat zou je hebben gemist?

Wat ik mooi vind aan deze vragen, is dat ze ons helpen duidelijk te maken wat echt belangrijk is in het bepalen en nastreven van zinvolle carrière- en levensdoelen.

 

Oefening 3: Wat is jouw Ikigai 

Dit is een intensievere en gestructureerde oefening die vooral handig en zinvol is als je overweegt een nieuwe richting in te slaan met je carrière of als je meer van wat je leuk vindt in je dagelijkse werk wilt opnemen.

Ikigai is een Japans concept. Het gaat om het vinden van jouw “rede(n) van bestaan” en een levensstijl die het spirituele met het praktische in evenwicht brengt. Deze balans wordt gevonden op het kruispunt waar je passies en talenten samenkomen met de dingen die de wereld nodig heeft en jou daarvoor wil betalen. Lees meer over de gedachte achter Ikigai. Het is interessant dat westerlingen Ikigai meer relateren aan geld verdienen, terwijl Ikigai in Japan een langzamer proces is dat vaak niets te maken heeft met werk of inkomen.

Ik denk in ieder geval dat de vragen die je jezelf stelt in het Ikigai-raamwerk, je stimuleren om op nieuwe manieren na te denken over je toekomst.

Download deze gratis bewerkbare Ikigai-sjabloon.

 

Tenslotte

Dit zijn een paar voorbeelden van de aanpak en oefeningen die ik gebruik in mijn Personal Branding ontdekkingsworkshops. Ik hoop dat je ze inspirerend vindt – en dat het jou helpt op je reis door werken en leven.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on xing
XING
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print