Dé grootste misvatting van pitchen: pitchen is sec interessant voor ondernemers. NEE! Pitchen is interessant voor IEDEREEN die communiceert. Of nog beter gezegd: voor iedereen die EFFECTIEF wil communiceren!
En zo zat ik afgelopen vrijdag in de bibliotheek in Venlo om werkzoekenden te inspireren over pitchen. Want jazeker, pitchen is ook voor jou als werkzoekende interessant. Waarom?
1. Het schrijven van een pitch geeft je INZICHT in wie je bent, waar je voor staat en waar je naar op zoek bent.
Een goede sollicitatiebrief schrijven is een taaie klus maar dat lukt ons meestal wel. Echter, onszelf samenvatten in een paar zinnen, dat is hartstikke moeilijk! Laat staan om onszelf samen te vatten in een paar RAKE zinnen. Een pitch schrijven over jezelf vraagt dat je even heel diep naar binnen gaat. Wie ben ik nou eigenlijk? Waar sta ik voor? Wat is mijn passie? Wat heb ik te bieden? Wat zoek ik precies? Heel lastig maar o zo verhelderend (en soms zelfs heel verrassend) als je dit scherp op je netvlies krijgt.
2. Met een pitch kun je jezelf EFFECTIEF ‘presenteren’ tijdens sollicitatie- of andere gesprekken.
Zoals een aanwezige recruiter zei “Wij kijken amper naar een CV, wij willen weten WIE de persoon is die tegenover ons zit.” Besef dus goed dat jij geen wandelend cv bent maar een mens. Een mens met een passie, dromen en overtuigingen waar degene die tegenover je zit supernieuwsgierig naar is. Het is dus belangrijk dat je diegene enthousiast maakt over jou. Dat je hem of haar weet te raken. Want dan gaan er deurtjes open. Niet omdat jij een geweldig cv hebt (natuurlijk, dat is mooi meegenomen) maar omdat je letterlijk en figuurlijk bent binnengekomen bij iemand.
Een versimpeld voorbeeld? Welke persoon komt meer binnen bij jou? Esther die zegt: “Ik zoek een baan in de ouderenzorg. Ik ben ervaren, heel flexibel en gedreven.” OF Janneke die zegt “Ik vind dat onze oudste generatie, de generatie die voor ons de welvaart heeft opgebouwd, een goede oude dag verdient. En daarom zet ik mij met liefde en plezier in als verzorgende. Ik zoek een nieuwe werkgever.”
3. Je maakt mensen een ambassadeur voor jou.
Mensen denken graag mee met jou als werkzoekende. Maar dan moeten ze wel heel DUIDELIJK weten waar je naar op zoek bent. Gebruik daarvoor jouw (verkorte) pitch! Vertel het op verjaardagen, op het schoolplein en natuurlijk ook digitaal (op je Linkedin) en kweek zo ambassadeurs. Je weet namelijk nooit hoe een koe een haas vangt.
Enthousiast geworden? Wil jij aan de slag met jouw pitch? Op 25 mei houd ik een 2-uur-durende workshop ‘pitchen voor werkzoekenden’ waar jij aan de slag gaat met jouw verhaal! Meer info en aanmelden via http://bit.ly/2IcEBm1