Trainer: Mark Hoogewerf
Er was eens… Een eenvoudige boerenjongen afkomstig van een verre planeet, die de Melkweg redde van een sinister keizerrijk. Een dominee die met zijn droom over burgerrechten en naastenliefde de mensheid in het hart raakte. Een computerbedrijf opgericht door een commercieel en een technisch genie, dat uitgroeide tot het meest waardevolle merk ooit.
Elke dag zit vol verhalen. Bij de ochtendkoffie, voor het slapen gaan, in een verkoopgesprek, tijdens een presentatie, of op Netflix. Verhalen zijn een extreem krachtige vorm van communicatie. Verhalen hebben oorlogen beslecht, religies bijeengehouden, visionaire ondernemers tot popsterren verheven. Verhalen zijn een magisch communicatiewapen voor jouw organisatie – en vooral voor jou.
Je hebt van die mensen die anderen betoveren met hun verhaal over hun visie, onderneming of innovatie. Zoals Steve Jobs, Barack Obama of Martin Luther King. Legendarische storytellers. Natuurlijke leiders. Geboren toppresentatoren. Dat lukt jou toch nooit… Ja natuurlijk wel! Je hoeft alleen maar de reis van de verhalenverteller te maken. Er was eens… Een toekomst waarvan jij de geschiedenis had geschreven!
Als je beseft hoe belangrijk verhalen zijn voor effectieve communicatie, dan zul je genieten van deze training. Want je gaat je storytelling skills vergroten, van creatie tot presentatie. Hoe werkt dat nou, dat veelbesproken storytelling? Hoe maak je een écht sterk verhaal? Een magisch verhaal over jezelf, je visie, je strategie, je organisatie, je oplossingen, je project, je verandertraject.
In deze training word je ondergedompeld in inspiratie. Je leert hoe verhalen in elkaar zitten. Je gaat aan de slag met story design om verhalen te ontwerpen die bruikbaar zijn voor diverse communicatiekanalen, met de focus op presentaties. Kortom, we gaan inspireren, creëren én presenteren. En dat doen we online of fysiek, net wat mag en past.
Bij ieder mens en merk hoort een verhaal. In de praktijk heb je maar één kans om een eerste indruk te maken. In deze training kun je niet falen, dus we gaan gelijk al goed los tijdens de introductie. Hoe? Dat blijft nog een verrassing.
Wat is de functie van verhalende communicatie? Hoe zitten verhalen in elkaar? Wat maakt een verhaal boeiend en spannend? Wat gebeurt er in ons hoofd en lijf bij het horen van een goed verhaal? En hoe doen die legendarische storytellers het nou eigenlijk?
Leer beproefde structuren, modellen en methoden kennen. Ontwerp gerichte verhalende communicatie met handige story design technieken. Heb een hoop lol tijdens het maken en vertellen van verhalen. Nogmaals, het kán niet fout gaan.
Uiteraard mag je jouw creatie voordragen om de groep ervan te laten genieten en om feedback te geven en krijgen. Dat doen we met Crowd Coaching©, een techniek ontwikkeld door Noblahblah. Leuk en interactief, want dan leer je sneller en behoud je vaardigheden beter.
Je geeft leiding aan een bedrijf, afdeling of projectteam, of bent als ondernemer op zoek naar meer onderscheidend vermogen. Je wilt je persoonlijke effectiviteit en communicatievaardigheden versterken. In je werk heb je te maken met het beïnvloeden van klanten, leveranciers, pers of andere doelgroepen. Je wilt concepten overtuigend kunnen overbrengen. Al met al creëer je heel wat content, bijvoorbeeld voor e-mails, offertes, sociale media, marketingcampagnes of presentaties. Je beseft dat goede verhalen onmisbaar zijn in je werk.
Deze training is interessant voor onder meer communicatieprofessionals, marketeers, consultants, accountmanagers, HR-professionals, technici, ondernemers/zzp’ers en leidinggevenden.
De groep is 4 tot maximaal 10 deelnemers groot. Klein genoeg om elkaar te leren kennen en vertrouwen te krijgen, groot genoeg om voor een groep te presenteren. De training zit uiteraard bomvol met aansprekende voorbeelden, oefeningen en handige tips en trucs.
Afhankelijk van de leerdoelen, ontwikkelbehoeften en beschikbaarheid van de deelnemers en de fysieke en/of online uitvoering, hakken we de training in de juiste stukken. Bijvoorbeeld:
Mark houdt van verhalen. Van het gevoel van verwondering. Van de connectie met anderen. Van die creatieve energie. Het ultieme verhaal is wat hem betreft de legende. Een resonerende, tijdreizende vertelling die droom en werkelijkheid verbindt. Bouwen aan levende legendes, daar wordt hij professioneel gelukkig van. Visie, beleving en beweging creëren, met kick-ass stories rondom mensen en merken. Hij helpt je de geschiedenis van je toekomst te schrijven – en authentiek te presenteren.
Mark wordt gedreven door passie en idealisme. Is trotse vader sinds 2011. Gek op auto’s en andere snelle voertuigen. Als inspiratiejunkie staat hij open voor wilde ideeën en verslindt hij bergen science én fiction. Fuseer dit met 20-plus jaar aan expertise in communicatie, marketing en management, en je hebt onze visioloog (of noem ‘m creatief strateeg, zoals diverse van z’n klanten).